مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...******* توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام بدهید

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1292
  • بازدید دیروز : 3594
  • بازدید کل : 7415726

ترمينالوژي پايه و مفاهيم


ترمينالوژي پايه و مفاهيم

تعريف و رياضيات كاربردي

در اول بخش 3 كلاس فيزيك ، ما قوانين نيوتن رابراي تحليل و تجزيه حركت اشياء مورد استفاده قرار مي دهيم . مجموعه اطلاعات و تأكيد بر آنها براي تعين سرعت يك شيء بكار برده شده است . اطلاعات تسريع يافته متعاقباً براي تعيين اطلاعات درباره سرعت و شتاب يا تغيير مكان يك شي ء پس از دادن يك دوره زماني بكار برده مي شود . در اين خالت ، قوانين نيوتن به عنوان يك برنامه مفيد براي تحليل حركتي و پيش بيني درباره موقعيت نهايي حركت شي ء اجرا مي شود . در اين بخش ، يك برنامه كاملاً مختلف براي تجزيه و تحليل حركت اشياء بكار برده شده است . حركت از ادراك كاري و انرژي تلقي مي گردد . تأثيري كه كار بر انرژي يك شي ء ( يا سيستم اشيائ ) دارد مورد برسي خواهد بود . نتيجه سرعت و يا ارتفاع اشياء مي تواند از اطلاعات انرژي پيش بيني شود . به منظور درك اين روش انرژي كاري براي تجزيه و تحليل حركتي ، مهم است كه در ابتدا يك درك اساسي از چند عبارت اساسي داشته باشيد . بنابراين ، درس يك اين بخش بر تعاريف و معاني چنين عباراتي به عنوان كار ، انرژي مكانيكي ، انرژي پتانسيل ، انرژي حركتي و قدرت توجه دارد .

 

در فيزيك ، كار به عنوان يك نيروي تأثير گزار بر شيئ تعريف شده است كه باعث جابجايي اشياء مي باشد . در اينجا سه لغت كليدي در اين تعريف وجود دارد – نيرو ، جابجايي ، هدف . به منظور اينكه نيرويي شرايط لازم براي انجام كار را بر روي شيء داشته باشد ، آنجا بايد يك جابجايي وجود داشته باشد و نيرو بايد باعث جابجايي گردد . در اينجا چندين نمونه جالب در مورد كار وجود دارد كه در زندگي روزمره قابل مشاهده مي باشد – اسب يك گاو آهن را بر روي زوين مي كشد ، پدري چرخ خواروبار را در راهروي مغازه خواروبار فروشي هل مي دهد ، يك دانشجو كوله پشتي پر از كتابش را بر روي شانه هاش حمل مي كند ، يك وزنه بردار يك وزنه را به بالاي سرش مي برد ، يك ورزشكار در رشته پرتاب وزنه ، وزنه را پرت مي كند و الي آخر . در همه مواردي كه در اينحا ذكر شد يك نيرو بروي شيء وارد شده است كه منجر به جابجايي شيء مي شود .

پنج جمله پائين را بخوانيد و تعيين كنيد كه آيا آنها نمونه هايي از كار هستند يا نه ؟ سپس موس را بر روي منوي ظاهر شده حركت دهيد و پاسخ را برسي كنيد .

 

جملات

معلم يك نيرو را بر روي يك ديوار بكار مي برد و خسته مي شود . يك كتاب از روي ميز مي افتد و بر روي زمين سقوط آزاد مي كند . يك گارسون سيني پر از غذا را بالاي سرش بوسيله دستهايش در طول اتاق حمل مي كند . ( دقت كنيد ، اين سؤال مشكلي است كه بطور مفصل در بخش بعدي مورد بحث قرار خواهد گرفت ).

يك راكت سرتاسر فضا را به سرعت طي ميكند .

 

پاسخ با توضيح :

موس را بر روي پاسخ فشار دهيد .

از لحاظ رياضي ، كار بوسيله دنبال كردن اين تساوي بيان شده است :

W=f*d*cosθ

 

در اينجا f نيرو ، d جابجايي و زاويه تتا به عنوان زاويه بين نيرو و بردار ميزان جابجايي تعريف شده است . شايد مشكل ترين جنبه تساوي بالا زاويه تتا باشد . ارزيابي زوايا به عنوان زاويه اي بين نيرو و جابجايي تعريف شده است . براي جمع آوري معني آن، سه طرح زير را دنبال كنيد :

 

 

طرح A :

يك نيرو در سمت راست بر روي شيء عمل مي كند كه آن به سمت راست جابجا مي شود . در يك چنين فاصله اي ، بردار نيرو و جابجايي بردار در مسير مشابه وجود دارد . بنابراين ، زاويه بين F و d درجه θ مي باشد .

 

طرح B :

يك نيرو بروي يك شيء بسمت چپ عمل مي كند كه بسمت راست جابجا شده است . در يك چنين فاصله اي ، بردار نيرو و بردار جابجايي در مسير مخالف وجود دارد . بنابراين ، زاويه بين F و d 180 درجه مي باشد .

 

طرخ C :

يك نيرو بروي شيء بسمت بالا عمل مي كند كه آن را بسمت راست جابجا كرده است . در يك چنين فاصله اي ، بردار نيرو و بردار جابجايي در گوشه راست بروي يكديگر وجود دارد . بنابراين گوشه بين f و d 90 درجه است .

بيائيد طرح c را با جزئيات بيشتري برسي كنيم . سناريو c شامل موقعيتي مشابه به گارسوني است كه يك سيني پر از غذا را در بالاي سرش بوسيله دو تا دستانش در طول اتاق حمل مي كند . آن در ابتدا جابجا مي شود وقتي كه گارسون كاري را بروي سيني كه او در حال حمل كردن در طول اتاق است انجام مي دهد ، نيروي ايجاد شده بوسيله گارسون بروي سيني يك نيروي بالابر مي باشد و جابجايي سيني يك جابجايي افقي مي باشد . در يك چنين مواردي ، زاويه بين نيرو و جابجايي 90 درجه است . اگر كار انجام شده بوسيله گارسون بروي سيني محاسبه شود ، پس نتيجه 0 خواهد بود . با توجه به گستردگي نيرو و جابجايي f*d* كوسينوس 90 درجه 0 مي باشد . ( بنابراين كسينوس 90 درجه 0 است ).

يك نيروي عمودي هرگز باعث جابجايي افقي نمي شود ، يك نيروي عمودي براي جابجايي اشياء افقي كار نمي كند .

تساوي براي كار سه متغير را ليست كرده است . هر متغير با يكي از اين سه لغت كليدي در تعريف كار مرتبط مي باشد . ( نيرو ، جابجايي ، هدف ) زاويه تتا در اين تساوي با ميزان نيرويي كه موجب جابجايي مي شود در ارتباط است . همانطور كه در بخش قبلي ذكر شد، وقتي يك نيرو به شيء در يك زاويه افقي وارد مي شود ، تنها يك قسمت از نيرو در جابجايي افقي ناشي مي شود . بيائيد نيروي زنجيره اي كه بسمت بالا و به سمت راست نيرو وارد مي شود تا نيرو را بسمت راست بكشد . اين تنها مؤلفه افقي نيروي كششي در زنجيره اي است كه موجب مي شود نيرو بسمت راست جابجا شود . مؤلفه افقي بوسيله زياد كردن نيرو ي f يافت مي شود كه بوسيله كوسينوس زاويه بين f وd را در اين حالت مشخص كرده است ، كوسينوس تتا در تساوي كاري به عامل هدف مرتبط مي باشد – آن قسمت نيرويي را كه در واقع باعث جابجايي مي شود انتخاب مي كند .

وقتي فشار زاويه را در تساوي كاري تعيين كنيد ، تشخيص اينكه يك تعريف دقيق دارد مهم مي باشد – اين زاويه بين نيرو و بردار جابجايي وجود دارد . مطمئن شويد كه از كاربرد هر گونه زاويه ole در تساويها خودداري مي كنيد . برا ينمونه ، فعاليت هاي شكل گرقته در آزمايشگاه كه همه آن سر بالايي است را مطالعه كنيد . نيرو يك گاري را براي بالا كشيدن از يك سرازيري با سرعت يكنواخت بكار برده مي شود . چندين زاويه در شيب سرازيري بكار برده مي شود ؛ حتي ، نيرو هميشه موازي با شيب بكار برده مي شود . جابجايي گاري نيز موازي با شيب ميباشد . از f و d در مسير مشابه وجود دارد ، زاويه 0 درجه مي باشد . با وجود اين ، اغلب دانش آموزان وسوسه قوي را براي فشار بر زاويه شيب تجربه مي كنند و آنرا بطور مساوي بكار مي برند . فراموش نكنيد ، زاويه در اين تساوي فقط زاويه ole نيست ؛ آن بعنوان زاويه اي بين نيرو و بردار جابجايي تعريف شده است .

هر جا يك كميت جديد در فيزيك ارائه شود ، واحدهاي متريك استاندارد با كميتهاي بحث شده مرتبط مي باشد . در مورد كار ( و همچنين انرژي ) واحد متريك استاندارد joile ( خلاصه شده بصورت "j " ) مي باشد . يك joule با يك نيوتن نيرو مساوي مي باشد كه منجر به جابجايي يك متر مي شود . به عبارت ديگر :

Joule يك واحد كاري است و

1 jole = 1 نيوتن *1 متر

در حقيقت ، هر واحد نيرو زمان را در هر واحد جابجايي را با يك واحد كاري مساوي مي كنند . بعضي واحد هاي غير استاندارد براي كار در زير نشان داده شده است . توجه كنيد در هنگام تحليل و برسي ، هر بخش با يك واحد نيرو با يك واحد جابجايي زمان بندي شده مساوي است .

 

واحدهاي غير استاندارد كاري :

بطور خلاصه ، كار نيرويي است كه بر يك شيء اعمال مي شود و باعث جابجايي آن مي گردد . وقتي يك نيرو اعمال مي شود تا يك شي ء را جابجا كند ، سه كميت بايد به منظور محاسبه مقدار كار شناخته شود . اين سه كميت شامل ، نيرو ، جابجايي و زاويه بين نيرو و جابجايي مي باشد .

.

  انتشار : ۴ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 825

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما